torsdag 19 februari 2009

Inga madonnor i "paradiset"


En sak kommer definitivt inte över tröskeln till "le Petit Paradis" och
det är madonnor. Nej, för mig ger det helt fel signaler och madonnor och
traditionella kristna kors vill jag inte veta av i mitt hem, de har ingen
plats i min tro och mitt liv. Jag kan inte heller enbart se dem som dekorativa inslag, symboliken är för stark.
Annars har jag faktiskt ärvt ett antal madonnor genom åren men samtliga har jag skänkt till loppisar och liknande. Ett katarkors finns dock på väggen och det känner jag starkt för. Katarernas tro har fascinerat mig i många år och förra påsken gjorde vi t o m en resa till Montségur i Languedoc för att besöka den plats där katolikerna den 16 mars 1244 brände 220 katarer levande. Det var en underbar resa för oss alla i familjen, ett riktigt äventyr i franska Pyreneerna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar