söndag 26 april 2009

Möbler - del 2

Många av våra möbler har en lång historia. I den inre hallen (som vi brukar kalla "the boot room", för det är där vi har alla stövlar etc) står en gammal kommod som är äkta "shabby". Ursprunget har jag ingen aning om men när jag var barn fanns den i mormors systers sommarstuga i Halmstad. Denna sommarstuga ärvde sedan min mamma och någon gång på 80-talet fick jag med mig kommoden upp till min lägenhet i Göteborg.
När vi körde ner flyttlasset till Frankrike, julen 1990, passade jag på att ta med kommoden eftersom vi just flyttat från ett relativt stort radhus till en liten lägenhet i centrala Göteborg och behövde göra oss av med möbler. I 17 år stod kommoden i huset i Bissy innan den fick följa med Kungsholms Express hem till Sverige igen. Nu står den, som sagt i vår hus i Skåne, åter komplett med kanna och handfat för de fanns i huset när vi köpte det. Det är inte jag som målat kommoden vit utan förmodligen min mamma och naturligt skavd och sliten är den efter alla dessa år och transporter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar