torsdag 8 januari 2009

Vad blir det till middag?

Den ständiga frågan. Vad skall vi ha till middag? Tänker jag inte ut något på förmiddagen (och det är inte ofta jag hinner det) så är det bara helt kört! Efter lunchen är jag för mätt och på väg att hämta barnen i deras respektive skolor så är jag för stressad. I går kom jag i alla fall, precis före middagen, på den geniala tanken att fråga barnen om vad de ville ha till middag idag! De var hungriga båda två och magen talade. En sa falukorv och den andra "kinamat". Jaha, vad gör man då, jo man tillagar "Kinesisk faulkorv" en typisk 70-talsrätt som är godare än det låter. Receptet hittade jag i en damtidining för ca 30-år sedan och det har sedan blivit en räddningplanka här i huset. Jo, jag vet det är definitivt inte en kinesisk maträtt. Den kinesiske kocken jag gick på kurs hos hade inte gillat det här - men barnen gör det och jag och maken tycker det är helt OK för att variera den korv stroganoff barnen gärna skulle ätit var eller varannan dag eftersom deras elaka mamma vägrar köpa oxfilé annat än till bemärkelsedagar.



Recept 3-4 portioner
4oo gr falukorv i tunna stavar
1 gul lök i strimlor
4-5 dl strimlad vitkål
1/2-1 röd parika i strimlor (eller 1 dl paprikasallad)
1 burk böngroddar

Redning:
3 msk soja
1 dl vatten + lite potatismjöl utrört i vatten
3 msk ostronsås
salt och peppar

Spola böngroddarna och låt dem rinna av. Fräs vitkål, lök och parika lite olja. Stek korven hastigt i en stekpanna utan fett. Slå böngroddarna över grönsakerna och rör om. Hetta upp och slå över redningen. låt puttra ihop. Klart! Servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar